joi, 3 septembrie 2015

Mijul nu diferă? Depinde.

Ca și bananele. La prima vedere par la fel toate. Par. Da* nu-s.

Țiganul avea dreptate atunci. Doar era fratele meu. Nu de culoare. El era blonziu și alb la ten. Eu eram, de fapt, ”Țiganu”. El era Grasu. Dar au trecut peste douăzeci de ani de atunci. Pe atunci luai ce găseai. Și cu bananele era la fel. Le luai și așteptai câteva zile să se coacă. Sau să crească. Ce vremuri! Fiecare cu ce-i lipsea sau câtă răbdare avea. Încă se mai practică obiceiul ăsta. Iei corcodușa acră-strepezitoare și speri că se va coace. Sau că va crește. Pfff... Săracul Marius...
Acum văd lucrurile cumva altfel. Oricum eu am fost fan ”coapte”, de mic copil. Așa am fost ”educat”, așa am apucat, așa sunt fericit. Să fie coaptă, zemoasă, să-i simți toate razele de Soare conținute și fiecare picătură de ploaie ce au mângâiat-o și hrănit-o și au făcut-o să fie ceea ce este. Matură. Finisată. Completă. Liniștită.

Dar cred că totuși diferă. În context. Așa cum toate tălpile seamănă, totuși ele diferă decisiv în utilizare. Am zis la utilizator, nu la proprietar. Proprietarul oricum este sictirit de ce are în casă zi de zi, nu-i mai apreciază valoarea.

Talpa pusă pe un 2.2, diesel, are niște rezultate. Aceeași talpă dacă o pui pe un 4.2, benzină, s-ar putea să dea alți timpi şi alte satisfacții. Dar și alt consum și alte cheltuieli de întreținere. Bineînțeles că tot aceeași talpă pusă pe un 0.9, benzină, în trei pistoane, de generație nouă, va avea performanțe diferite. Evident că motoarele dau conforturi diferite. În confort intrând și zgomotul făcut, smuciturile la schimbările treptelor, puterea aerului condiționat...etc.

Mulți mă întreabă mereu, recunosc că și eu am avut cândva dubii, care ar fi mai bună? 2.2? 4.2? 0.9? Dar pe ce caroserii? Mai mari sau mai mici? Să fie mai lungi și blonde sau mai mici, necrescute-nedospite - gen lipie, brunete? Grea alegere.

Răspund mereu la fel: depinde. 
Depinde de ce vrei să faci cu ea. Depinde de cât de rulată este. Depinde de cum a fost întreținută de fostul proprietar. Depinde de cum răspunde la comenzi. Depinde de multe alte dotări și funcționalitatea lor. Depinde de cât de mult își dorește și ea să (mai) facă performanță cu un pilot sau să stea într-un garaj sub prelată și să fie des ștearsă de praf și spălată, dar scoasă pe asfalt doar duminica și la sărbătorile legale.
Depinde de cum vezi tu lucrurile. Depinde de cum o vezi pe ea. Depinde dacă vrei să aduni, agonisești, investești, sau, dimpotrivă, dacă vrei să cheltuiești, să risipești luxuriant viețuind sau să trăiești doar în prezent fără să te intereseze viitorul sau pensia.
Depinde... de multe.

Acum trebuie să punem întrebarea (întrebări trebuie să (ne) punem constant) : 

Eu pentru ce o iau?

Sau: 

Ce vreau să fac cu ea?

Diferă. Da. Decisiv! Așa cum diferă și ceilalți.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Iertatul tata avea o vorbă, învățată de la naşu-bătrânu, naşul lui de cununie, surd şi el ca şi mine, Dumnezeu să-i ierte pe amândoi, care tradusă sună cam aşa:
”Banii, puțini-mulți, să fie cu noroc, să te bucuri de ei. Doar la doctori să nu-i (fii nevoit să-i) dai.”
Mulțumesc.